امکانات و مزیت‌های استفاده از موبایل در زندگی ها آنقدر زیاد شده، که بحث روی خوب یا بد بودن استفاده از موبایل، دیگر اصلاً مطرح نیست. اگر تا همین چند سال پیش بحث‌هایی در مورد سن استفاده کودکان از موبایل بود، شرایط امروز به گونه‌ای عوض شده است که موبایل، مانند کیف و کتاب جزو وسایل ضروری آموزشی هر کودک شده است.

در این تغییر اجباری سبک زندگی، وظیفه ی خانواده‌ها در حفظ و حفاظت از فرزندان، بسیار سنگین‌تر از قبل شده است.

همانقدر که والدین در مقابل حفظ سلامت جسمی فرزند خود مسئولیت دارند باید در حفظ سلامت روان فرزندانشان نیز تلاش کنند.

این مسئولیت والدین است که تا قبل از اینکه فرزندان به رشد عقلی و جسمی مناسب برسند، از آن‌ها حمایت و حفاظت کنند.

مطمئناً برای داشتن فرزندان شاداب و موفق، باید مراقب سلامت روحی فرزندان باشیم. و از آنجا که آن‌ها وقت زیادی را با موبایل در فضای مجازی می‌گذرانند، اهمیت حفاظت آن‌ها در این فضا بسیار اهمیت دارد.

البته حفظ و حفاظت کودکان در فضای مجازی نه تنها برای ما، بلکه در بیشتر کشورهای جهان سالهاست مورد توجه خانواده‌ها است و خانواده‌ها با استفاده از ابزارها و تکنولوژی های حفاظتی،همراه و محافظ فرزندانشان در فضای مجازی هستند.

در ایران نیز چند سالی است که این نکته مورد توجه قرار گرفته و اقداماتی در جهت کمک به خانواده ها انجام گرفته است. همدار دانش آموزی یکی از نرم افزارهایی است که خانواده ها را در استفاده مناسب از موبایل توسط فرزندانشان ،همراهی و کمک می کند. و امکانات مناسبی نظیر

  • مدیریت اینترنت
  • مدیریت برنامه ها
  • مدیریت زمانبندی استفاده

در اختیار خانواده ها قرار می دهد.

البته باید این نکته را مد نظر داشت که اگر هر تکنولوژی با فرهنگ درست استفاده نشود، ممکن است اثرگذار نبوده و شاید اثر عکس داشته باشد. به همین دلیل است که بهتر است قبل از استفاده از چنین روش‌هایی با کودک درباره علتش صحبت کنیم و دلایل این کار را با بیان مثال‌های قابل درک، توضیح دهیم.

با او صحبت کنیم که، شاید بازی‌ها یا مواردی باشد که در ظاهر ضرری نداشته باشند، اما بر روی روح و روان او تاثیر بدی بگذارد، مثل غذای به ظاهر زیبا و خوشمزه ای که، بعد از خوردن متوجه می‌شویم با مواد فاسد تهیه شده است و فرزند ما بر اساس سن و تجربه کم خود، توانایی شناخت آن‌ها را ندارد. و اینجاست که والدین می توانند به عنوان یک فرد دلسوز و آگاه از او محافظت کنند. و این همراهی والدین نتیجه مثبتی در رشد فرزندان خواهد داشت.

در مقابل اگر بدون هیچ پیش‌زمینه ای و تنها به عنوان ابزاری برای کنترل و شاید تنبیه کودک از این ابزارها استفاده شود، باعث مقاومت کودک در مقابل این روش‌ها خواهد شد و تأثیر منفی بر روحیه و رشد فرزندان خواهد داشت.

مهم ترین نکته در بدست آمدن نتیجه مناسب در استفاده از این روش ها، نحوه ی رفتار والدین و نحوه ی بیان علت استفاده از این ابزارها به کودکان است. تا با ایجاد یک تفاهم بین والدین و فرزندان، شاهد ایجاد فضای سالم و امن در خانواده ها باشیم.